Od 1 stycznia 2026 roku Kraków stanie się pierwszym miastem w Polsce, które wprowadzi Strefę Czystego Transportu (SCT) obejmującą większość jego terytorium. Nowe przepisy mają na celu poprawę jakości powietrza poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin.
Zasięg i zasady SCT:
Strefa obejmie obszar wyznaczony przez IV obwodnicę miasta, z wyłączeniem niektórych dzielnic na obrzeżach, takich jak Wzgórza Krzesławickie i Swoszowice.
Wymogi dla pojazdów:
- Samochody benzynowe: minimum norma Euro 4 (rok produkcji 2005 lub nowszy).
- Samochody z silnikiem Diesla: minimum norma Euro 6 (rok produkcji 2014 lub nowszy).
- Pojazdy powyżej 3,5 tony: benzynowe – minimum norma Euro 4 (od 2005 roku), Diesle – minimum norma Euro 6 (od 2012 roku).
Opłaty emisyjne:
Kierowcy spoza Krakowa, których pojazdy nie spełniają wymogów, będą mogli wjechać do strefy po uiszczeniu opłaty emisyjnej: 2,50 zł za godzinę lub 500 zł za miesiąc.
Wyjątki:
Zwolnienia z opłat przewidziano m.in. dla pojazdów specjalnych, organizacji non-profit oraz pojazdów zarejestrowanych na kościelne osoby prawne.
Kontrowersje:
Wprowadzenie SCT budzi wątpliwości, szczególnie wśród mieszkańców gmin ościennych, którzy obawiają się nierównego traktowania. Wojewoda małopolski rozważa unieważnienie uchwały z powodu możliwości nierównego traktowania mieszkańców Małopolski.